Már 2144 szócikk közül válogathatsz.

A Pókerpédia egy bárki által hozzáférhető és szerkeszthető webes tudástár. Legyél Te is a Pókerpédiát építő közösség tagja, és járulj hozzá, hogy minél több hasznos információ legyen az oldalon! Addig is, jó olvasgatást kívánunk!
Hirdetés


A Whist egy 52 lapos Francia kártyaval, Joker nélkül, négy játékos által, ütés-szerzés céllal játszott angol eredetű kártyajáték. A legrangosabb póker-szakirodalom pókertörténet-írásai a Whistet tartják a pókerjátékok egyik lehetséges eredetének.
Az egymással szemben ülő játékosok egymással párt alkotva ütéseiket összevonják, így a lehetséges 13 ütésből igyekeznek minél többet megszerezni. A játékmenet leginkább a magyar kártyával játszott snapszerhez hasonló, hiszen a nagyobb lapok a kisebbeket csak azonos színben üthetik, míg az egy adu-szín akár legkisebb lapja is ütheti egy másik szín legnagyobb lapját. A rangsor a Francia kártya című cikkben leírt hagyományos sorrendben értendő, a színeknek egymás elleni erőssége – az adu szín miatt egyértelműen – nem mérvadó.
A játék az óramutató járásával ellentétes irányban zajlik. Az osztó mind az 52 lapot leosztja a játék későbbi menetének irányában egyesével, zárt lapként. Az utolsó – saját maga számára kiosztandó – lap lesz az adu színe. Ebből automatikusan az a minimális előnye is következik, hogy nála – a többiekkel ellentétben – legalább egy adu minden esetben van. Ezért a minimális technikai előnyért az adott partiban először osztó személyét ki szokás sorsolni. A játék folyamán

kötelező a színre szín, ám – ha már a snapszerrel vontunk párhuzamot – itt felülütni nem kötelező: tehát a már biztosan elbukott körben lehet a lapokkal egy kicsit taktikázni.

Az ütést természetesen – a fentebb és a Francia Kártya című cikkben leírtak értelmében – az viszi, aki a hívott színben vagy aduban a legmagasabb lapot tudja tenni. A következő hívást az előző körben ütő játékos indíthatja. Ez így folyik tovább, egészen a tizenharmadik körig. Ekkor az ütéséket összeszámolják – nem számít, hogy kié az utolsó ütés, viszont a parti folyamán elkövetett esetleges tévesztéseket, hibákat komoly pontlevonással szankcionálják. Nem olyan elnézőek, mint snapszer esetén: aki egy színre-színt elvét, akár akkora pontlevonást is kaphat, mint egy nyertes parti összpontszáma. Ennek elnevezése Renounce (magyarosan renonsz). Renounce-onként a levonás 3-3 pont.

 

A Whist pontozása:

  • az első hat ütést nem pontozzák (értelemszerű, hiszen addig egál az állás),
  • 7-11 ütésig ütésenként egy, tehát 1-5-ig ponttal jutalmazzák,
  • kis szlemm (ez az elnevezés a Bridge-ből is ismerős lehet) a 12 ütést jelenti 30 pontért,
  • nagy szlemm ha mind a 13 ütést egy páros mondhatja magáénak 50 pontot jelent.

A parik elszámolása ugyanakkor ettől eltérő is lehet, mellyel elérkeztünk az úgynevezett „professzionális” Whist-hez. Ennek a játék/pontozás-típusnak köszönhető, hogy a póker elődjátékaként tartják számon. A profi Whistben ugyanis a figurás lapokat tartalmazó ütéseket – az úgynevezett Honour-okat – külön „Hand rankig” alapján is lehet pontozni. Ezek a ma is értékesnek számító figurás lapokat és ászokat tartalmazó ütések a lapkombinációk alapján kaphatnak további 1-2, esetenként 3-4 pontot. Sőt, a játék továbbfejlesztet változataiban – pl. Edmund Hoyle játékszabályában – a kézben tartott lapok közötti lapkombinációk (Quart-ok) pontozásáról is lehet olvasni: színben négy (vagy több – pókerben Flush) azonos, vagy egymást sorban követő (pókerben: Straight) lapért 1 (plusz laponként plusz 1, tehát akár plusz 10) pontot lehet kapni. Ezeket a pontokat még a játszma megkezdése előtt rögzítik és a játék végén, a győzelemből és az ütésekkor szerzett lapkombinációkért kapott pontokkal összesítik.
A komplett Whist játszmát rablásnak nevezik – angolul Robber – mely három egymástól függetlenül lejátszott Whist-game pontozásából tevődik össze. A Game-k tartama attól függ, melyik párosnak sikerül előbb 5 (bizonyos változatoknál 7) pontot szerezni. Bizonyos szabályrendszerek szerint a Whist-Game-k eredményei tovább pontozhatóak: ha az ellenfélpáros nem tud pontot szerezni (az 5-ből vagy a 7-ből), plusz 3 pont, ha 1-2 pontot szerez, akkor plusz 2 pont, ha kettőnél többet, akkor plusz 1 pont adható. Pontegyenlőségnél kizárólag a győzelmekért kapott pontok közötti különbség alapján dől el, hogy ki nyeri a játékot.

Bár az oldal angol nyelvű, az egyszerű szabályok miatt könnyen kipróbálható a Whist Online is ITT.


A szócikkhez társított címkék:
Hoyle , ingyen játék , játék , kártya , online játék , póker , történelem